Problema ir aktualumas
„<…> konkurencija naudojamės būtent tada, kai nežinome esminių aplinkybių, lemiančių konkurentų elgesį. Sporto įvykiai, egzaminai, valstybinių užsakymų paskirstymas, prizų skyrimas už poemas, jau nekalbant apie mokslą, – visais tokiais atvejais būtų akivaizdžiai kvaila rengti varžybas, jeigu nugalėtojas būtų žinomas iš anksto. Tad, kaip rodo šios paskaitos pavadinimas, konkurenciją čia noriu panagrinėti sistemiškai – kaip faktų atradimo procedūrą, be kurios tie faktai liktų nežinomi ar bent jau nebūtų panaudojami“
(Hayek, F. A. „Konkurencija kaip atradimo procedūra“, Konkurencija, monopolija ir karteliai. Vilnius: LLRI, 2010)
Kokį vaidmenį konkurencija atlieka ekonomikoje? Kokius faktus konkurencija atskleidžia? Padeda ar kenkia konkurencija pirkėjams? Ar konkurentai gali būti draugai ir susitarti tarpusavyje? Kas yra sąžininga konkurencija?
Sąvokos
Pagrindinės sąvokos |
---|
KONKURENCIJA (Competition) – padėtis, kai konkrečios srities rinkoje varžosi keli pardavėjai dėl galimybės kuo geriau patenkinti pirkėjų poreikius ir taip užsidirbti daugiau už varžovą. |
KARTELIS (Cartel) – susitarimas tarp verslininkų dėl taikomos kainos ir kitų sąlygų. |
TOBULOJI KONKURENCIJA (Perfect competition) – padėtis, kai konkurentai turi visą informaciją apie kainas ir gaminių savybes. |
MONOPOLINĖ KONKURENCIJA (Monopolistic competition) – padėtis, kai daugelis įmonių gamina labai panašią produkciją ir gali daryti įtaką prekės kainai. |
POTENCIALI KONKURENCIJA (Potential competition) – konkurentai, kurių dar nėra rinkoje, tačiau jie pasirengę į ją ateiti. |
Pratybos
Kartu!
1. Burtų keliu iš klasės išrinkite 5 mokinius – ekspertus.
2. Kiekvienam ekspertui iš anksto skiriama po vieną temą: konkurencija, potenciali konkurencija, tobuloji konkurencija, monopolinė konkurencija, kartelis.
3. Ekspertų užduotis – padėti klasės draugams suprasti tą temą. Ekspertai dirba kartu, tardamiesi, kokius metodus taikyti norint kuo geriau pristatyti temas, suderina, kad jų pateikiama informacija nesikartotų, būtų pristatyta nuosekliai ir sietųsi.
4. Kiekvienas ekspertas atskirai išnagrinėja gautą temą, skaito vadovėlio tekstą, randa papildomų šaltinių, pavyzdžių ir kt.
5. Per pamoką ekspertai pristato temas klasės draugams, o šie po pristatymo pasitikslina tai, kas liko neaišku. Kiekvienam pristatymui ir klausimams skiriama po 6 minutes. Po visų pristatymų mokytojas visų, išskyrus ekspertus, klausinėja pagrindinių klausimų, susijusių su ekspertų pristatytomis temomis.
1 užduotis
★ Nurodyk tris būdus, kaip kiekvienoje iš pateiktų situacijų įmonei laimėti prieš konkurentus.
1. Vienintelė maisto parduotuvė miestelyje klestėjo tol, kol kitame miestelio pakraštyje neįsikūrė nauja parduotuvė.
a) Pasiūlyti specialių nuolaidų ištikimiems klientams.
b) Išplėsti prekių asortimentą, pavyzdžiui, pardavinėti ne tik maistą, bet ir drabužius.
c) Aptarnauti klientus greičiau ir maloniau nei naujojoje parduotuvėje.
2. Įkūrus knygyną prekyba ėjosi puikiai, tačiau pastaruoju metu pirkėjų sulaukiama vis mažiau, mat ėmė populiarėti elektroninės knygų skaityklės.
a) Nuleisti tradicinių knygų kainas.
b) Knygyne organizuoti susitikimus su rašytojais.
c) Tradicinių knygų prekybą internetu padaryti veiksmingesnę – knygas klientams pristatyti pigiau ir greičiau.
3. Jonas nusprendė įkurti naują kino teatrą, todėl jam teks konkuruoti su populiariausiu kino teatru visoje šalyje.
a) Pateikti išskirtinį turinį – rodyti filmus, kurių populiarusis kino teatras nerodo. Pavyzdžiui, rodyti kino klasiką, animacinius filmus ar išskirtinius lietuviškus filmus.
b) Pateikti išskirtines paslaugas – galimybę kine lankytis su augintiniais ar seanso metu užsisakyti karštus pietus.
c) Pasiūlyti žemesnes kainas.
2 užduotis
★ Ar pateiktos situacijos yra kartelis? Argumentuok.
Situacija | Tai yra kartelis | Tai nėra kartelis |
---|---|---|
1. Susitikau su konkurentu ir kartu sutarėme, kad mūsų parduodami tušinukai kainuos 60 centų. | Nes verslininkai tiesiogiai susitarė dėl kainos. | |
2. Pamačiau, kad kitoje gatvės pusėje esančioje parduotuvėje pabrango duona, todėl taip pat pakėliau duonos kainą. | Nes nebuvo susitarimo. Tai konkurencija. | |
3. Apžvelgiau kompiuterių kainas internetinėse parduotuvėse ir savo internetinėje parduotuvėje kompiuterius pardavinėju tokia pat kaina. | Nes nebuvo susitarimo. Tai konkurencija. | |
4. Elektroniniais laiškais susirašiau su kitų internetinių parduotuvių savininkais ir susitarėme dėl vienodos kompiuterių kainos. | Nes verslininkai tiesiogiai susitarė dėl kainos. | |
5. Bandelių kepėjas nusprendė reklamines skrajutes platinti tik Fabijoniškių mikrorajone, mat kituose rajonuose aktyviai reklamuojasi jo konkurentai. | Nes nebuvo susitarimo. Tai konkurencija. | |
6. Kitas bandelių pardavėjas man pasiūlė piniginį atlygį už tai, kad nereklamuočiau savo kepyklos jo rajone. | Nes verslininkai tiesiogiai susitarė dėl konkuravimo sąlygų. | |
7. Petras susitiko su kitais automechanikais, kad sužinotų, kokios yra jų paslaugų kainos. | Nes nebuvo susitarimo. Verslininkai tik gavo informaciją. | |
8. Į žemę skrieja asteroidas. Boing ir Airbus kompanijų vadovai susitaria sukonstruoti raketą, įsodinti į ją Bruce‘ą Willisą ir nusiųsti jį susprogdinti asteroido. | Nes verslininkai tiesiogiai susitarė. | |
9. Coca–Cola ir Pepsi kompanijos susitaria nebegaminti kolos gėrimų. | Nes verslininkai tiesiogiai susitarė. |
3 užduotis
★ Įrodyk arba paneik mitą.
Mitų griovėjai:
1. Konkurencija nenaudinga pirkėjams.
Mitas. Dėl konkurencijos pirkėjai gauna geresnių, pigesnių, įvairesnių, daugiau prekių ar paslaugų ir galimybę rinktis. Pirkėjai yra užtikrinti laimėtojai konkurencinėje kovoje.
2. Konkurencija yra nesąžiningas procesas, nes visuomet yra ją pralaiminčių.
Mitas. Tai, kad kažkas pralaimi, yra natūralu. Kai verslininkai konkuruoja ir varžosi dėl pirkėjų, siūlydami jiems prekes ar paslaugas, kurias jie gali laisvai rinktis, vyksta sąžininga konkurencija. Kai verslininkams taikomos išskirtinės konkurencijos sąlygos, pavyzdžiui, mažesni mokesčiai, vyksta nesąžininga konkurencija.
3. Savanaudiškumas yra būtina konkurencijos sąlyga.
Tiesa. Tik siekdami pelno sau verslininkai yra suinteresuoti konkuruoti, tačiau pasipelnyti iš savanaudiškumo jie gali tik darydami gerą pirkėjams. Savanaudiškos paskatos sukuria ekonominę gerovę.
4 užduotis
★ Perskaityk istorijas ir atsakyk į toliau pateiktus klausimus.
1 istorija: Henry‘io Fordo automobilis – visiems mirtingiesiems
General Motors įkūrėjas Henry‘is Fordas buvo žmogus, dėl kurio įgyvendintų inovacijų beveik kiekviena šeima gali įsigyti automobilį.
Iki tol automobiliai buvo tik turtingiesiems prieinama prabangos prekė, tačiau XX a. pradžioje H. Fordas užsibrėžė tikslą: „Aš pagaminsiu mašiną, skirtą plačiajai visuomenei. Ji bus pakankamai didelė, kad sutalpintų visą šeimą, tačiau bus pakankamai nedidelė, kad ją galėtų vairuoti ir prižiūrėti vienas žmogus. Ją gamins patys geriausi darbuotojai ir ji bus pagaminta iš kokybiškiausių medžiagų, tačiau jos dizainas bus paprasčiausias, kokį tik įmanoma sukurti. Ji bus tokia pigi, kad ją įpirkti ir su savo šeima mėgautis atviro kelio ir gamtos teikiamu džiaugsmu galės bet kuris normalų atlyginimą uždirbantis žmogus.“
Konvejeris – pirmą kartą iš kasyklos į gamyklą
Siekdamas didinti efektyvumą, H. Fordas stebėdavo darbininkus ir skaičiuodavo, kiek laiko užtrunka kiekvienas gamybos žingsnis. Jis pamatė, kad darbininkai sugaišta labai daug laiko nešiodami dalis iki konstruojamo automobilio. Ne tik pamatė, bet ir nusprendė, kad darbas ir visos būtinos detalės turi ateiti iki darbininko, o ne darbininkas iki jų. Dėl to H. Fordo gamyklose buvo įdiegtos konvejerių sistemos. Tai buvo pirmas kartas, kai ši technologija buvo pradėta taikyti gamyboje, anksčiau ji buvo naudojama tik kasyklose. Tai leido sutrumpinti gamybos laiką ir dar labiau sumažinti produkcijos kainą.
2 istorija: IKEA – nuo degtuko iki kėdės, stalo ir kitų gerų dalykų
Viskas prasidėjo nuo degtuko…
IKEA kompanijos įkūrėjas Ingvaras Kampradas verslininku tapo labai anksti. Jau būdamas penkerių jis pradėjo kaimynams pardavinėti degtukus. O baigęs mokyklą gerais pažymiais iš tėvo gavo nedidelę pinigų sumą, kurią septyniolikos metų jaunuolis panaudojo savo verslui – kompanijai IKEA – įkurti.
Kas sakė, kad paštu platinami katalogai nebemadingi?
1947 metais į savo asortimentą I. Kampradas įtraukė ir baldus. Tais pačiais metais jis išleido ir pirmąjį IKEA katalogą, kuriame pristatytos visos kompanijos pardavinėjamos prekės. Paštu platinamas nemokamas IKEA katalogas iki šiol yra viena geriausių kompanijos rinkodaros priemonių. Nuo 1951 metų IKEA kataloge jau buvo vien tik sėkmingiausia prekė – baldai. Tuo metu konkurencija baldų rinkoje buvo didžiulė, o konkurentai norėdami sužlugdyti naują, veržlų dalyvį rinkoje nusprendė susitarti su tiekėjais, kad jie daugiau nebevežtų savo baldų IKEA parduotuvėms.
Išardyti ir surinkti – paprasta
Bet IKEA įkūrėjas nepasidavė ir nusprendė visą dizainą ir gamybą perkelti į pačios kompanijos rankas. Tuo sunkiu metu kompanijos įkūrėjas pamatė, kaip vienas darbuotojas nuo ką tik nupirkto stalo nuėmė kojas, kad jį būtų patogiausutalpinti į nedidelį automobilį. Tai pakišo idėją, kad pirkėjų patogumo dėlei visus baldus būtų galima kurti taip, kad jie būtų lengvai išardomi ir sutveriami, o visos reikalingos dalys būtų pervežamos plokščiose stačiakampėse dėžėse. Šios dėžės lengvai telpa ne tik į pirkėjų automobilius, bet ir į konteinerius, kuriuose prekės keliauja į parduotuves. Dėl naujoviško pakavimo vienas IKEA sunkvežimis gali pervežti daug daugiau baldų nei jų konkurentų sunkvežimiai. Tai leidžia sutaupyti transportavimo išlaidas ir turi įtakos žemoms baldų kainoms.
3 istorija: Vinted – pirmasis Lietuvos vienaragis Vienarãgiais vadinami startuoliai, kurių vertė rinkoje pasiekia milijardą JAV dolerių.
Idėja sukurti platformą, kurioje būtų prekiaujama ir mainomasi dėvėtais drabužiais, Mildai Mitkutei kilo norint susitvarkyti savo pačios spintą. Iš pradžių tai buvo hobis. Prie projekto su bičiuliu programuotoju jie dirbdavo vakarais ir savaitgaliais. Šiandien tai yra didžiulis tarptautinis verslas.
Visi turime nenešiojamų drabužių, aksesuarų. Nuo kai kurių iš jų net etiketės taip ir nenuplėšiame. Ką su tokiais daiktais daryti? Iki tol, kol nebuvo Vinted, nenešiojamus drabužius išmesdavome, atiduodavome draugams, labdarai ar galėdavome mėginti parduoti bendruose skelbimų portaluose. Tai nepatogu ir užima daug laiko.
Vinted sujungė tuos, kurie nori su savo daiktais atsisveikinti, ir tuos, kuriems jie reikalingi. Visi laimi. Taip yra tvariau ir aplinkai – nesukuriama daugiau, saugomi resursai. Be to pirkti, parduoti, atsiskaityti ir išsiųsti savo daiktus per platformą labai paprasta.
Įmonės įkūrėjai dalijasi savo sėkmės receptu: tinkamas laikas + tinkama vieta + labai daug nuoširdaus darbo.
KLAUSIMAI:
1. Kokie buvo Henry‘io Fordo pranašumai prieš konkurentus?
Jis pritaikė iki tol buvusį brangų ir sudėtingą išradimą plačiajai rinkai, pagamino kokybišką, patogų, lengvai prižiūrimą ir nebrangų automobilį, kurį galėjo įsigyti daugelis žmonių.
Kad galėtų tai padaryti, Fordas pritaikė naują technologiją – konvejerio sistemą, kuri leido gaminti greičiau ir pigiau.
2. Kokie buvo IKEA pranašumai prieš konkurentus?
Įmonė panaudojo naują reklamos priemonę – nemokamą prekių katalogą.
IKEA baldus patogu ir lengva surinkti bet kam. Jie užima mažai vietos, todėl juos galima pigiau transportuoti.
3. Kokie buvo Vinted pranašumai prieš konkurentus?
Tokio tipo platformos nebuvo, todėl pirmieji sukūrė tai, ko visiems reikėjo.
Tvarumas dabar yra aktuali siekamybė, o ši platforma skatina tvarų vartojimą.
Platformoje patogu pirkti, parduoti, atsiskaityti ir išsiųsti. O tai taupo pardavėjų ir pirkėjų laiką.
Papildomos užduotys
1 užduotis
Diskusija.
Diskusijos planas:
1. Kiek kelionių organizatorių Lietuvoje gali suorganizuoti atostogas Palangoje? Kiek tai galėtų kainuoti?
Labai daug, turbūt kiekviena iš 300 kelionių agentūrų gali pasiūlyti kelionę į Palangą. Atostogų savaitės Palangoje kaina neturėtų viršyti 290 Eur žmogui.
2. Kiek kelionių organizatorių Lietuvoje gali suorganizuoti atostogas Antarktidoje? Kiek tai galėtų kainuoti?
Gerokai mažiau, visoje Lietuvoje tokių organizatorių vos keletas. Savaitė Antarktidoje kainuotų 2 030 Eur.
3. Kiek kelionių organizatorių visame pasaulyje gali suorganizuoti turistinę kelionę į kosmosą? Kiek tai galėtų kainuoti?
Visame pasaulyje tokių pasiūlymų vos keli ir tokių atostogų kaina siektų 16,8 mln. Eur.
4. Ar yra ryšys tarp kelionių organizatorių skaičiaus ir kelionių kainos?
Taip, kuo daugiau pardavėjų siūlo panašias prekes, tuo kaina mažesnė, kadangi jie turi varžytis dėl pirkėjų.
Jei daugiau žmonių norėtų į Antarktidą, įmonės organizuotų daugiau kelionių. Kaina kristų, didėtų kokybė, kadangi pirkėjai turėtų galimybę pasirinkti.
O jei visoje Lietuvoje tik viena įmonė galėtų pasiūlyti atostogas Palangoje, jų kaina gerokai išaugtų. Norėdami tokių atostogų žmonės būtų priversti mokėti siūlomą kainą arba atostogų atsisakyti. Gerokai sudėtingiau būtų, jei konkurencija išnyktų, pavyzdžiui, maisto prekių srityje.
2 užduotis
Vaizdo įrašas ir diskusija.
Diskusijos planas:
1. Kodėl Macy‘s kostiumų parduotuvė praneša savo konkurentei JCPenney apie kostiumų vagį? Ar jos neturėtų stengtis viena kitai pakenkti?
Padėti viena kitai parduotuvės suinteresuotos, nes bendradarbiauti apsimoka labiau, nei stengtis viena kitai kenkti.
Bendradarbiauti yra abipusiškai naudinga – informuoji kitą tam, kad kitą kartą būtum informuotas pats.
Tie, kurie šiame pasikeitime informacija nedalyvauja, patys nukenčia labiausiai dėl informacijos stokos.
2. Kas išrado konkurenciją?
Niekas. Konkurencija yra natūralus procesas, atsirandantis žmonės mainantis (perkant ir parduodant).
3. Ar reikia konkurenciją riboti įstatymais? Kodėl?
Nereikia, nes konkurencija yra natūralus ir save reguliuojantis procesas – visi nori išlaikyti gerą reputaciją ir tai skatina elgtis sąžiningai.
Jei kartą nesumokėsi sąskaitos už kostiumą, ši informacija greitai pasklis ir tavimi nepasitikės kiti žmonės – pardavėjai, darbdaviai.
4. Kokių dar, be konkurencijos, žinote natūralių visuomenės procesų, kurių niekas neišrado, kurie atsirado ir veikia patys?
Kalba, mada, tradicijos, moralės principai, menas ir kt.
* Praktinis patarimas: vietoj atsiskaitymo po pamokų suorganizuokite mokiniams diskusiją socialiniame tinkle Facebook.
1. TEMA. Pasirinkite šiuo metu aktualią, viešojoje erdvėje aptarinėjamą ekonomikos temą (gal naujas pardavėjas garsiai ateina į Lietuvos rinką? Gal aštrėja geopolitinė situacija ir galima kalbėti apie ekonominį karą? O gal tarp kelių įmonių vyksta atvira ir įdomi konkurencinė kova?).
2. ĮVYKIO SUKŪRIMAS. Facebooke savo profilyje sukurkite įvykį (Create new event). Sugalvokite patrauklų pavadinimą. Aprašykite temą. Nurodykite datą ir laiką. Į renginį sukvieskite visus klasės moksleivius.
3. PASIRUOŠIMAS. Diskusijai pasiruoškite iš anksto. Diskusijos trukmė turėtų būti 45-60 min., per tiek laiko jums pavyks užduoti 7-10 klausimų, juos pasirašykite ir laike išdėliokite iš anksto.
4. Įtraukite papildomų šaltinių – vaizdo įrašų, straipsnių, nuotraukų, statistinių duomenų ir pan.
5. Numatykite kiekvienos užduoties trukmę (pvz. iki 18:15 pateikite 3 pavyzdžius iliustruojančius šią situaciją).
6. Klausimai turi būti paprasti, konkretūs, raginantys reflektuoti, suvokti ir vertinti situaciją, ne abstraktūs ir ne tikrinantys žinias.
Facebooko diskusijos „Kainų karas: kiek toli bus nueita?“ pavyzdys.
3 užduotis
Vaizdo įrašas „Dinozaurų karai arba kai išnyksta konkurencija“.
4 užduotis
Peržiūrėkite video apie taksi siaubą „Uber“ ir padiskutuokite.
1. Kuo „Uber“ skiriasi nuo taksi?
„Uber“ – keleivių vežimo sistema, veikianti mobilios programėlės pagalba. Per ją vairuotojai ir keleiviai renkasi vieni kitus pagal maršrutą, kitų atsiliepimus, kainą ar net automobilio modelį. „Uber“ verslo modelio sėkmės paslaptis – paprastumas. Pavežti ką nors gali bet kuris iš mūsų. Nereikia rūpintis dėl įvairių taksistams taikomų valdžios reguliavimų, o paslaugų kokybė užtikrinama vairuotojų ir keleivių atsiliepimais vienų apie kitus. Tai lemia, kad daugelyje šalių „Uber“ keliauti yra žymiai pigiau.
2. Kaip ši naujiena pakeis vežėjų rinką Lietuvoje? Teigiami ir neigiami aspektai keleiviams ir dabartiniams vežėjams.
Ar tai sunaikins taksi rinką? Vargu. Juk kai kurie taksi vairuotojai jau dabar teikia paslaugas panašiomis programėlėmis kaip laisvai samdomi darbuotojai. Tačiau „Uber“ atėjimas į rinką vis tiek turėtų paskatinti kitus taksi verslu užsiimančius gerinti savo paslaugų kokybę, siūlyti konkurincingesnes kainas, labiau rūpintis keleiviais.