agreement agreement book brief finance government logout magnify market marketing maze menu-arrow objective professor tips topic user
PASTEBĖJOTE NETIKSLUMŲ?
Praneškite klausk@mokytojoknyga.lt

20. Monopolija

Žiūrėti tikslus, diferencijavimą

Problema ir aktualumas

monopolija

„Kas yra monopolininkas? Pagal žodžio etimologiją (graikų k. monopolion : mono– + polein, parduoti) monopolininkas yra tam tikros gėrybės vienintelis pardavėjas. Pagal etimologinį apibrėžimą, jeigu du pardavėjai parduoda nevisiškai vienodas gėrybes, kiekvienas gali būti laikomas vieninteliu tam tikros gėrybės pardavėju, t. y. monopolininku. Šia prasme savo saloje mainikaudami žuvimi ir elniena Robinzonas Kruzas ir Penktadienis yra monopolininkai. Kaip ir dera monopolininkui, Robinzonas siekia gauti už savo elnieną didžiausią įmanomą kainą – kuo daugiau žuvies. Lygiai taip pat Penktadienis siekia atiduodamas kuo mažiau žuvies gauti kuo daugiau elnienos. Kiekvienas, būdamas vienintelis savo rūšies prekės pardavėjas, yra monopolininkas ir „diktuoja“ monopolinę savo prekės kainą. Tačiau ar tai reiškia, kad dėl to jų mainai yra kuo nors ydingi? Ar salos senbuvių veiksmai tampa ydingi, jeigu jų akiratyje pasirodo koks nors Šeštadienis, kuris neturi nieko pasiūlyti mainais ir todėl negauna nei elnienos, nei žuvies? Ar jie pablogina ateivio ekonominę padėtį?“

(Degutis, A. „Monopolio baubas“, Konkurencija, monopolija ir karteliai. Vilnius: LLRI, 2010).

 

Ar įmanoma „Monopolio“ žaidimo situacija realiame gyvenime, kai vienas žmogus tampa visų verslo įmonių savininku? Kaip monopolija susijusi su praeitoje pamokoje nagrinėta konkurencija? Kaip ir kodėl kinta monopolijos samprata šiuolaikiniame technologijų amžiuje, kai dėl pirkėjų konkuruoja kone visi gamintojai pasaulyje? Juk prekę ar paslaugą galima gauti iš bet kurio pasaulio kampelio greičiau nei per savaitę. Kaip tapti monopolininku ir ar įmanoma šią išskirtinę padėtį išlaikyti ilgam?

Sąvokos

PAGRINDINĖS SĄVOKOS
MONOPOLIJA (Monopoly) – padėtis, kai rinkoje yra vienintelis tam tikros paslaugos ar prekės pardavėjas – monopolininkas.
OLIGOPOLIJA (Oligopoly) – padėtis rinkoje, kai didžioji tam tikrų prekių ir paslaugų dalis priklauso nedideliam pardavėjų skaičiui.

Pratybos

1 užduotis

Ar pateiktoms situacijoms tinka monopolijos apibrėžtis, ar ne? Argumentuok.

Situacija Monopolija Ne monopolija
1. Julius vienintelis iš 10 kandidatų gavo darbą ministerijoje. Nes vyko konkursas, kuriame galėjo konkuruoti visi norintys.
2. Jonas vienintelis gydytojas Virbalyje. Virbalio gydytojų rinkoje Jonas užima monopolinę padėtį. Marijampolės apskrityje ar Lietuvos gydytojų rinkoje Jonas nėra monopolininkas, nes yra kitų gydytojų, kuriuos žmonės gali rinktis.
3. Šviežios krokodilienos galima įsigyti tik vienoje Adis Abebos miesto parduotuvėlėje.  Adis Abeboje krokodilienos parduotuvė yra monopolija. Pasaulyje ši parduotuvėlė konkuruoja su visomis kitomis krokodilienos parduotuvėmis.
4. DEO – didžiausia plačiajuosčio interneto prieigos ir balso telefonijos paslaugų įmonė, teikianti integruotas telekomunikacijų, IT ir TV paslaugas. Nes didžiausia nereiškia vienintelė.
5. 4 val. ryto transliuojamas tik vienas televizijos kanalas. Tavo televizoriuje tai monopolija. Pramogų rinkoje šis kanalas konkuruoja su visa pasaulio televizija, internetu ir kitomis pramogomis.
6. Klaipėdoje atsidarė pirmasis žalio maisto restoranas. Klaipėdos žalio maisto restoranų rinkoje tai monopolija. Lietuvos žalio maisto ar Klaipėdos restoranų rinkoje šis restoranas konkuruoja su kitais.
7. 75 % lietuvių šią vasarą atostogavo Turkijoje. Turkija konkuravo su visais kitais kurortais.
8. Tinklas GoGo turi daugiausia maisto prekių parduotuvių Baltijos šalyse. Daugiausia nereiškia, kad šis tinklas yra vienintelis maisto prekių pardavėjas Baltijos rinkoje.
9. Jolanta vienintelė iš visos muzikos mokyklos dalyvavo tarptautiniame pianistų konkurse. Jei kitiems nebuvo suteiktos galimybės varžytis dėl dalyvavimo. Jei sąlygos dalyvauti buvo visiems vienodos ir Jolanta atrankoje pasirodė geriausiai.
10. Visame Pokra kaimelyje vienintelis žmogus, turėjęs gėlo vandens šulinį, buvo Fahadas. Pokroje Fahadas yra monopolininkas. Pasaulyje Fahadas yra vienas iš daugelio, turinčių šulinius.
11. Ariogalos „Varpo“ gimnazija turi tik vieną ekonomikos mokytoją. Tarp Ariogalos „Varpo“ gimnazijos ekonomikos mokytojų šis mokytojas yra monopolininkas. Tarp Ariogalos „Varpo“ gimnazijos mokytojų šis mokytojas yra vienas iš daugelio ir konkuruoja su kitais.
12. Visai šaliai dujas tiekia vienintelė įmonė. Jei nėra pasirinkimo galimybės. Jei yra galimybė rinktis alternatyvą ar kitą tiekėją.

2 užduotis

Įrodyk arba paneik mitą.

Mitų griovėjai:

1. Visiems būtų geriau, jei monopolijų nebūtų.
Mitas. Vienintelis prekės ar paslaugos tiekėjas tam tikroje apibrėžtoje rinkoje yra reikalingas, jei jo produktas turi paklausą. Pavyzdžiui, jei Pokros kaimelyje nebūtų Fahado, kuris vienintelis turi šulinį, žmonės galbūt neturėtų švaraus vandens.

2. Monopolijos niekada nebankrutuoja.
Mitas. Monopolijos nuolat kinta – vienos įmonės perima monopolinę padėtį iš kitų priklausomai nuo to, kaip joms sekasi būti geriausioms rinkoje, tinkamiausiai patenkinti pirkėjų poreikius. Pasaulis keičiasi, tobulėja technologijos. Pavyzdžiui, Kodak kažkada buvo fotojuostelių monopolininkė, tačiau atsiradus skaitmeninei fotografija Kodak bankrutavo.

3. Monopolijos kuriamos tam, kad sužlugdytų smulkųjį verslą.
Mitas. Monopolija gali būti ir smulkiojo verslo įmonė, vienintelė prekiaujanti tam tikru produktu. Vienas verslo įmones nuolat keičia kitos, vienos suklesti, kitos bankrutuoja. Viskas priklauso nuo pirkėjų pasirinkimo. Jei smulkiojo verslo įmonė geriausiai tenkina klientų poreikius, ji gali tapti labai didelė ir pagrindinė tam tikro produkto tiekėja.

3 užduotis

Dėl kokių pasikeitimų rinkoje nurodytos įmonės prarastų dalį savo galios?

1. Geležinkeliai – pagrindinė patogi transporto rūšis.
Rinkoje atsiradus dar patogesnėms, pigesnėms transporto priemonėms: automobiliams, keleiviniams lėktuvams, autobusams.

2. Kodak – pagrindinė fotoaparatų ir juostelių gamintoja.
Įvykus technologiniams pokyčiams, pavyzdžiui, atsiradus skaitmeninei fotografijai, mobiliesiems telefonams su fotografavimo funkcija.

3. Dideli prekybos centrai – pagrindinė daugelio žmonių apsipirkimo vieta.
Pasikeitus pirkėjų pomėgiams, mažoms specializuotoms parduotuvėms pasiūlius papildomas paslaugas, žemesnes kainas, geresnę kokybę, išpopuliarėjus prekybai internetu.

4. Gmail – populiariausia elektroninė pašto dėžutė.
Atsiradus talpesnėms, daugiau paslaugų siūlančioms elektroninio pašto dėžutėms arba vėl išpopuliarėjus tradiciniams laiškams.

5. Starcraft II – labiausiai perkamas kompiuterinis žaidimas.
Atsiradus populiaresniam kompiuteriniam žaidimui, pavyzdžiui, Starcraft III.

4 užduotis

Atsakyk į klausimus.

1. Ar gali rinkoje susidaryti tokia situacija, kai pirkėjas būtų monopolininkas? Kada?
Taip, kai tam tikras prekes ar paslaugas siekia įsigyti tik vienas pirkėjas. Tokia situacija vadinama monopsonija.

2. Kaip monopolininkai nustato savo prekių arba paslaugų kainas?
Taip pat kaip visi verslininkai, spėdami ateities klientų poreikius, skaičiuodami kaštus ir atsižvelgdami į paklausą, pirkėjų norus ir mokumą. Jei dėl išskirtinės padėties įmonė užsiprašytų savo svajonių kainos, pirkėjai rastų kitą sprendimą – kreiptųsi į geresnį pasiūlymą teikiančią konkuruojančią įmonę.

3. Kas gali įveikti monopoliją?
Konkurencija. Pardavėją, kuris rinkoje vienintelis pardavinėja tam tikrą produktą, gali įveikti atsiradęs kitas pardavėjas, kuris pardavinėja panašų produktą, bet daro tai geriau, greičiau ar pigiau.

4. Ar įmanoma monopolija tapti dėl to, kad esi pats geriausias rinkoje?
Taip, tai yra vadinamieji natūralūs monopoliai, kurie nugalėjo konkurentus, nes pateikė geriausią pasiūlymą pirkėjams.

5. Ar Lietuvoje yra monopolijų? Kokios?
Lietuvoje yra įmonių, kurios vienintelės pardavinėja tam tikrą produktą ar teikia tam tikrą paslaugą, pavyzdžiui, geležinkeliai. Tačiau šiai paslaugai yra alternatyvų, kurias žmonės gali pasirinkti: važiuoti automobiliu, plaukti laivu ar skristi lėktuvu. Globalėjančiame pasaulyje vis sunkiau įgyti monopolinę padėtį, kadangi konkuruojama su visais to produkto ar paslaugos pardavėjais pasaulyje.

Papildomos užduotys

1 užduotis

Loginis eksperimentas.

Paprašykite mokinių sumodeliuoti visas įmanomas pateikto teiginio logines kombinacijas ir kiekvieną jų pagrįsti, pateikti pavyzdį.

Teiginys: verslas – didelis, pavojingas.
Loginės situacijos:
Taip/Taip. Verslas – didelis ir pavojingas
Ne/Taip. Verslas – nedidelis ir pavojingas
Taip/Ne. Verslas – didelis ir nepavojingas
Ne/Ne. Verslas – nedidelis ir nepavojingas

 

Įdomus faktas

2015 m. vasarį Kinijos vyriausybė skyrė rekordinio dydžio baudą JAV kompiuterinių lustų gamintojai „Qualcomm“ už piktnaudžiavimą monopoline įmonės padėtimi rinkoje. Tai – didžiausia bauda, kurią Kinijos vyriausybė yra kada nors skyrusi kitos šalies įmonei. Jos dydis – 975 mln. JAV dolerių. Palyginimui, „Qualcomm“ bauda yra dvigubai didesnė už 2014 m. D. Britanijos farmacijos įmonei „GlaxoSmithKline“ skirtą nuobaudą, tuo metu laikytą viena didžiausių baudų pasaulyje (jos dydis buvo 492 mln. JAV dolerių).
Išskirkite 3 kriterijus, kurie įrodytų, kad įmonė piktnaudžiauja monopoline padėtimi rinkoje.
Paslėpti tikslus, diferencijavimą

Tikslai

1. Skirti monopoliją nuo
oligopolijos.
2. Atskirti monopolines ir ne
monopolines situacijas.

Diferencijavimas

★ (paprastos, tiks
visiems mokiniams): 1.

★ (vidutinės, tiks vidutinių ir
aukštesnių gebėjimų
mokiniams): 2.

★ (sudėtingos, tiks aukštesnių
gebėjimų mokiniams):
3, 4.